Захист прав пацієнта при порушенні, алгоритм дій

У разі неналежного надання медичної допомоги, завдання шкоди тощо громадянин має право і повинен обов’язково зробити наступне:

1. ОБОВ’ЯЗКОВО запишіть дату виникнення проблеми, номер своєї палати; ПІБ, адресу та телефони хворих, які лежать разом з Вами у палаті (для можливих свідчень у подальшому); ПІБ лікаря та медичного персоналу, які проводили операцію, або надавали Вам послуги, ПІБ завідуючого відділенням.

2. Вимагайте «Книгу скарг» і зробіть у ній запис (скаргу) з повідомленням про випадок, що трапився із зазначенням, на Вашу думку, винних осіб (сфотографуйте сторінку із записом, попередню та першу сторінку книги, зафіксуйте нумерацію сторінок).

3. Вимагайте від лікаря зробити запис про стан здоров’я в медичну картку, історію хвороби, зафіксувати у медичному журналі, амбулаторній картці.
Тобто, Ви маєте право наполягати і прослідкувати ведення медичної документації про надання Вам медичної допомоги. Також Ви маєте право отримати копії медичних документів.

Увага, трапляються випадки, коли лікарі записують інші діагнози ніж наявні у Вас або переписують історію хвороби. Перевіряйте та перечитуйте документи.

4. Обов’язково вимагайте виписку з історії хвороби. Вона повинна бути засвідчена підписами: 1)лікуючого лікаря, 2)завідуючим відділенням, 3)керівником закладу охорони здоров’я, (перечитайте обов’язково, якщо почерк не зрозумілий вимагайте автора процитувати написане).

5. У разі порушення Ваших прав, або незгоди або з інших причин, які вказують на грубі порушення, одразу доцільно написати скаргу головному лікарю та зробити з неї копію. Скаргу зареєструвати в канцелярії лікарні, на копії скарги працівники канцелярії зобов’язані зробити відмітку (штамп із датою та номером) про отримання скарги.

6. Якщо проблема стосується оперативного втручання (операції) необхідно зробити Акт обстеження місця ураження на тілі (описову частину стану здоров’я, або післяопераційного стану тощо в залежності від Вашої ситуації).

Увага! Перечитайте, щоб записані відомості в Акті відповідали дійсності (трапляються випадки, коли оглядають рану на грудній клітині, а описують огляд спини). Малоймовірно, що Вам об’єктивно зроблять Акт обстеження в лікарні, де лікувались, тому доцільно зробити його в іншій лікарні, можливо в іншій області.

Увага! Всі ці документи робляться і повинні робитися за один день, одразу за Вашою вимогою. Трапляються випадки зволікання, працівники медичного закладу знаходять безліч способів затягнути на декілька днів надання Вам документів. Будь-яким чином вимагайте отримання трьох документів - медичної картки, виписку з історії хвороби, Акту обстеження з останніми записами.

Пам’ятайте! Якщо вам роблять операцію, Ви чи Ваші рідні дають на це згоду (письмову). Якщо Вам зробили хірургічне втручання з непрофесійності, необережності або навмисно на іншому місці тіла ніж Ви давали згоду, це відноситься до умисного ушкодження здоров’я та має кримінальне покарання.

7. Для розгляду питання у суці Вам необхідно отримати Акт судово-медичної експертизи.
Даний Акт може робитись від кількох днів до півтора року. Термін його отримання, сутність записаного, залежить від судмедексперта, його професійності, об’єктивності чи зацікавленості та резонансності справи тощо. Будь-яким чином вимагайте пришвидшення.

8. Якомога швидше подайте заяву у місцеву прокуратуру про ушкодження Вашого здоров’я відповідним лікарем із додатком копії де відображено ушкодження, копію виписки з історії хвороби, копію Акта обстеження. Якщо матеріали Ви ще не зібрали, подавайте одну заяву, додатки потім доповните.

9. Надішліть скаргу до Управління охорони здоров’я обласної державної адміністрації з вимогою створити комісію та здійснити перевірку.
Управління, відповідно до вимог наказу МОЗ України від 28.11.2012 № 752 «Про порядок контролю якості медичної допомоги», зобов’язане створити комісію з розгляду зазначеного питання.

УВАГА! Відповідно до статті 18 Закону України «Про звернення громадян» громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою має право бути присутнім при їх розгляді, особисто брати участь у перевірці поданої заяви чи скарги, особисто викласти аргументи та знайомитися з матеріалами перевірки.
У зверненні, яке Ви будете писати до обласного управління охорони здоров’я обов’язково в кінці зазначте: «Відповідно до статті 18 Закону України «Про звернення громадян» прошу мене особисто, завчасно повідомити про дату, місце і час розгляду комісією моєї заяви (скарги) у зв ’язку з моєю вимогою бути присутнім під час її розгляду.
тел... адреса » Порада - коли ви будете йти до комісії на розгляд
своєї скарги візьміть із собою адвоката.

10. Дочекатись відповіді з обласного управління охорони здоров’я. Якщо Ви не погоджуєтеся з висновками зазначеної Комісії, ви може звернутись до Міністерства охорони здоров’я України, яке відповідно до вимог вище зазначеного наказу, або наказу МОЗ України від 10.02.2011 № 80 «Про затвердження Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.05.2011 за № 634/19372 створює клініко-експертну комісію МОЗ України.
В даному випадку Ви також можете скористатись правом бути присутнім на розгляді своєї заяви (скарги).
У разі виявлення ознак злочину МОЗ України має право направляти матеріали перевірки до правоохоронних органів для відповідного реагування. Вимагайте реалізації такого права.

11. Дочекайтесь відповіді з прокуратури. Якщо відповідь прокуратури Вас також не влаштовує, звертайтесь до Генеральної прокуратури України.

12. Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян» відповідь Вам повинні надати протягом одного місяця. Якщо розгляд Вашого питання потребує більше терміну, керівник відповідного органу зобов’язаний Вас повідомити. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45-ти днів.
Якщо Вам не надали відповідь у визначений строк, звертайтеся до правоохоронних органів та Національного агентства з питань державної служби України (щодо держслужбовців).

13. Якщо Ваші питання не вирішуються на рівні області, тоді окрім Ваших безпосередніх звернень до державних органів, паралельно звертайтеся до народного депутата України у Вашому окрузі, бажано на особистому прийомі, з проханням надіслати Ваші
звернення та скарги до МОЗ України та Генпрокуратури, поясніть сутність, просіть взяти питання на контроль. Якщо реагування немає, звертайтесь до іншого депутата та комітетів.

14. Також Ви можете звернутись до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

15. Після отримання всіх відповідей, зібраних матеріалів доцільно звертатись до суду.

УВАГА! Якщо Ви до суду звернетесь під час коли матеріали будуть розглядатись органами виконавчої влади та правоохоронними органами, ці ж органи можуть припинити розгляд Вашої справи посилаючись на те, що матеріали і справа знаходиться на розгляді у суді. Ви позбавите себе можливості (шансу) врегулювати питання та зібрати якомога більше інформації чи доказів.

16. Робіть обов’язково! Якщо Ви надсилаєте звернення, заяви чи скарги поштою, оформлюйте їх «з повідомленням», «рекомендаційне», «пріоритетне». Це буде коштувати на 5-10 грн. дорожче, але будьте впевнені, що вони обов’язково надійдуть до адресата. Квитанції, чеки зберігайте!

17. ПАМ’ЯТАЙТЕ! Про корпоративний дух, «кругову поруку» серед працівників медицини, Вам всюди будуть ставити «палки в колеса», зволікати, відмовляти, намагатися написати недостовірну інформацію.

УВАГА! Документацію, копії мед.документів у лікарні після «інциденту» Вам дуже бажано зібрати у перші 1 - 2 дні (по гарячим слідам). Якшо Ви бачите, що всі Ваші прохання ігноруються, затягуються, документи не надаються, лікарі зникають (посилаючись на хворобу або кінець зміни) і Ви опиняєтесь у глухому куті, радимо іти на крайні міри - викликайте міліцію «102» до лікарні посилаючись на ст.136, 139, 141 ККУ (загроза життю і здоров’ю). Це змусить виконувати Ваші законні вимоги і буде ще одним доказом у суді.

Не думайте, що скарга чи заява зашкодить пацієнту, навпаки це буде контрольним документом, щоб не зробили гірше і змусить медичних працівників відноситись сумлінніше та відповідальніше.

До відома! Після зроблених Вами дій при існуванні явної провини лікаря, він буде намагатися одразу звільнитися за власним бажанням, щоб не нести відповідальність, а медичний заклад буде писати відписки, що така особа в лікарні не працює.

 

Зразки процесуальних документів у сфері охорони здоров’я